Selasa, 19 April 2011

SIFAT MARAH

Apakah yang perlu aku buat ketika sedih..
Mengurung diri dalam bilik,
 berdiam diri dan kadang2 tidur.
Apa pula bila aku sedang marah…
lebih kurang sama saja
dengan ketika aku sedih…
Cuma satu saja beze nya…
aku akan masamkan muka aku
 lebih sikit dari biasa..
Agar insan2 disekelilingku faham,
 bahawa aku tenagah marah..
Setiap orang akan buat pekara sama.
.atau mungkin terlebih sedikit
 atau lebih dahsyat lagi dari aku…
Apa pun tiap insan yang ada perasan memang begitu.
.tapi setiap yang mempunyai akal fikiran
 arus pandai mengimbangi perasaan
,tidak membabi buta mengikut kata hati semata2.
.bak kata orang berfikir dahulu
 sebelum melakukan kesilapan.
.nak marah pun kena fikir dahulu.
.jangan marah tak tentu pasal..
Apakah langkah yang perlu kita ambil bila sedang marah?.
.apa bila kita berdiri,nak mengelak kan marah
,kita kena duduk.
apabila kita sedang duduk.
hendaklah kita berbaring.
.kalau masih juga terasa  merah ,
hendaklah kita mengambil air wudhuk..
alangkah ini penting supaya tidak ada
 yang menjadi mangsa kemarahan kita…
Orang yang paling kuat,
 adalah orang yang dapat menahan diri dari marah..
Sabar itu adalah separuh dari iman…
Selamat mencuba…
semuga allah memelihara kita dari kezaliman
dari kemarahan orang.
Dan semuga allah memelihara hati
 dan tangan kita dari menzalimi diri kita dan orang lain..
Kesimpulan nya…fikir2kanlah….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan